divendres, 20 de maig del 2011

Youtube entra en campanya



Els que hi entenen més en això de la web 2.0 consideren que una de les eines més determinants en les actuals campanyes electorals és Youtube, i no només entre el públic més jove. L’efecte viral d’una bona posada en escena pot ser mitja campanya, i l’entorn que treballa en la imatge del candidat ho sap i ho cuida especialment. Per això, aquest és un dels canals més exprimits i explotats de la xarxa i tots els caps de llista que s’han dotat d’una estructura 2.0 han centrat gran part de l’estratègia mediàtica a fer vídeos.
A dia d’avui en qualsevol formació política hi ha gent entesa i amb ganes de participar en l’elaboració de vídeos casolans, que d’això es tracta. De vegades poden tenir més impacte els vídeos curts amb un cert deix amateur que no les filmacions més professionals, que tot i això, si estan ben fetes, també fan el seu paper i tenen el seu efecte. A més, els virals a Youtube tenen tres aspectes que els converteixen en molt llaminers: d’una banda acostumen a ser molt més eficaços que altres mitjans pel que fa a la difusió i repercussió del missatge que vols comunicar –arriben a més llars i a més pantalles que qualsevol altre mitjà–; són molt econòmics, i en temps de crisi i de retallades, benvinguts siguin; i, en tercer lloc, posa a tots els partits en igualtat de condicions, ja que tothom té una càmera i una xarxa social a partir de la qual difondre el vídeo.
En aquest context, doncs, ens trobem immersos en un període de creativitat artística pel que fa a l’elaboració d’aquesta mena de curtmetratges. Tothom –o gairebé tothom– hi és, i convé ser més original que ningú. Així, els vídeos que ens presentaven fa un temps una imatge més personal i pròxima del candidat, ja fos en la intimitat de casa, amb escenes de sofà amb la parella, fent tasques de neteja, planxant, preparant l’esmorzar, netejant-se les dents o portant la canalla al cole, han anat deixant pas a tot tipus de creacions. Uns opten per fórmules més satíriques a l’hora de buscar complicitats; i uns altres aprofiten l’avinentesa del moment –i del seu equip de col·laboradors– per treure profit d’una determinada posada en escena. També hi ha qui s’estima més emprar aquests tipus de virals per anar difonent missatge, missatge i missatge.
He triat cinc exemples, tots ells de fora de Tarragona per evitar suspicàcies, i que en una mesura o altra exemplifiquen aquesta varietat creativa:
A Valls, els dos partits que han compartit govern la passada legislatura, CiU i PSC, han optat per formats més tradicionals i han elaborat vídeos en què mostren la feina feta aquests darrers quatre anys, exposen les seves propostes de govern o, en el cas de CiU, presenten als electors 'els nous fitxatges'. ERC i la CUP, en canvi, han optat per vídeos més creatius. En el cas dels republicans, amb actors que parodiaven diverses situacions i promeses incomplertes; i en el cas de la CUP amb les històries del Robatet, una sàtira en format de dibuixos animats.







Els cinquè cas és el de l'alcalde de Montblanc i candidat d'ERC, Pep Andreu, que no dubta en posar-se en la pell d'un actor d'un western i acompanyar a un foraster per mostrar-li la ciutat. El nombre de reproduccions en aquest cas, parla per sí sol de l'impacte que ha tingut.




I Tarragona, ha fet campanya a Youtube? Doncs els candidats també hi han entrat –uns més que els altres–, però en aquest cas val a dir que el vídeo no ha estat l’eina de la xarxa més utilitzada en campanya. També, a diferència d'altres ciutats, els partits tarragonins han utilitzat Youtube més per desprestigiar o atacar el seu rival que per defensar les seves idees i projectes i mostrar les respectives propostes. Una cerca ràpida a Youtube amb els noms dels candidats corrobora aquestes paraules. En qualsevol cas, el que és cert és que els caps de llista de Tarragona han estat més actius i s'han mostrat més còmodes a Facebook i Twitter que en qualsevol altra xarxa.

La proposta que acompanya aquest post és un clàssic de Francesco de Gregori, Buonanotte fiorellino, que em sembla que bona falta els farà als nostres candidats abans de viure una intensa jornada de nervis el diumenge 22M.